
Uprchlíci ve škole
Již několik týdnů je ovládána veřejná diskuze tématem uprchlíků, protestů proti přistěhovalectví a vyjadřování k podpoře a pomoci. Noviny, televize a zpravodajské servery zásobují veřejnost každodenní sprchou témat a různých úhlů pohledů na utečence, lidi postižené válkou, čísly a statistikami, komentáři a prohlášení politiků. Vše doplňují informace vyvracející, nebo potvrzující mnohé spiklenecké teorie o hordách muslimů neúnavně postupujících skrze hranice EU podříznout krky všem Evropanům.
A v této pohnuté době, na začátku prázdnin, jsem si vzpomněl, že moje bývalá třída na pražské základní škole, kterou jsem měl čest vést v 6. a 7. ročníku jako třídní, právě ukončila studium. Skrze dotaz na Facebooku jsem zjistil, že vše bylo v pořádku. Bez průšvihu. Věřil jsem dotyčnému a byl jsem rád. Po odpovědi ovšem následovala překvapivá otázka: „Jaký máš názor na uprchlíky, co mají přijít do Česka?“
Následovala krátká diskuze, ve které jsem měl pocit, že bývalý žák spíše tápe a chce slyšet nějaký názor a možné odpovědi na své otázky, které si nutně klade vzhledem k informační masáži, které v ČR vládne. A k tomu byl již jen krok k otázce a zamyšlení, jak a proč by se školy měly snažit zabývat a reflektovat aktuální problémy doby.
První věcí je evidentní fakt, že mnoho „těžkých otázek“ ze světa dospělých prosákne i do světa teenagerů, kteří se s tím snaží nějak popasovat. Obvyklým zdrojem nejsou klasická média, ale sociální sítě. Ve výše zmíněném rozhovoru to dotyčný napsal jasně. „Většinou jsem to četl na FB.“ Další kanály pro většinu mladých lidí nebudou relevantní, jelikož je v patnácti letech příliš nevyhledávají.
Tenhle fakt není nijak nový a dal se předpokládat. Problém nastává v tom, když při zběžné rešerši zjistíme, co se na sociálních sítích publikuje. Virální sdělení ovládají videa a memy s uřezanými hlavami, prorockými sděleními bojovníků za čistotu české kultury a zaručenými články o miliónech uprchlíků, které musíme díky EU přijmout. Vše je náležitě rozmlženo ujišťováním, že o rasismus nejde, vždyť tu máme spousty bezproblémových Vietnamců. Z mého příkladu výše vyplynulo, že se máme připravovat na asi 20 miliónů lidí, kteří zničí naší kulturu. Což se pochopitelně běžnému teenagerovi nelíbí.
Kde tedy stavět opozici proti smyšlenostem, xenofobii, rasismu a zlepšovat informační gramotnosti budoucího obyvatelstva ČR? Školy jsou ideálním prostředím, jelikož sem dochází cílová skupina, kterou mnohdy tyto věci zajímají a dotýkají se jí. Jde tedy pouze o formu.
Věřím, že se mnohde ve školách, třeba typicky v hodinách Občanské výchovy, zařazují „aktuality“, které děti nosí a přednáší. To je dobrý start. Pokud pak následuje diskuze, objasňování, vysvětlování a návody, jak si to celé přebrat. Dobrý učitel by měl umět navigovat své žáky tak, aby se dokázali zorientovat a informace získané skrze sociální sítě filtrovat na ty relevantní a nesmysly. Mnohdy k tomu stačí pověstný selský rozum. Neměl by se bát prezentovat svůj názor, pokud není v rozporu s demokratickými a lidsko-právními principy. Příklad respektované osoby je pro dospívající kluky a holky tím nejlepším vodítkem.
Dobré ministerstvo školství by mělo umět reagovat a připravit stručnou metodiku, která dokáže učitele podpořit a navést je správným směrem. Přesně takovou reakci například předvedl Junák – český skaut, který zveřejnil na konci června metodiku pro své vedoucí (a kohokoliv dalšího), jak zařadit problematiku uprchlictví do programu letních skautských táborů. Doposud byla staženo několik stovek kopií, což není špatná zpráva.
Ve zmíněné večerní diskuzi jsem byl potěšen ještě jednou, a to když jsme na závěr došli k tomu, že nějakých pár tisíc uprchlíků, kteří pomoc potřebují, je v pohodě a toho se bát nemusíme. Věřím, že k podobnému závěru by došla velká většina mladých lidí ve vyučovacích hodinách a mohli bychom se pak třeba těšit, že i v ČR jednou bude otevřená a hrdá společnost.
10 Komentáře
Dobrý článek. Souvisí to i se starou známou otázkou (na eduinu vícekrát prezentovanou), otázkou digitalizace vzdělání, kam spadají témata, zda děti „zdementní“/stanou se obětmi demagogie/nebudou schopny zacházet s informacemi, kterých je dnes je všude přehršle (různé články, zdroje, soc. sítě atd.). Jde o neschopnost dané informace kriticky, adekvátně, strukturálně získávat a později aplikovat.
Jednou ze stěžejních otázek digitalizace vzdělávání by mělo být „JAK?“ s informacemi, které jsou v různé podobě a kvalitě pracovat. Dovolím si tvrdit, že pokud se ze žáků mají stávat aktivnější činitelé vzděláv. procesu za využití ICT v různých podobách, chybí tu jakási metodika/předmět/platforma, možná přímo i vyučovací předmět, který by stál na pomezí OV a ICT, něco jako mediální studia na ZŠ.
Jak tohle řeší v zahraničí? Není pak divu, že díky samotnému ICT žáci lepších výsledků nedosahují…
Díky za názor. Nemyslím, že by vytvoření samostatného předmětu muselo být vhodnou cestou. Zajímavější by byla větší dostupnost a smysluplné využití IT v „každé školní hodině“ (s trochou nadsázky).
Hodiny ČJ jsou přeci ideálním místem na kritické myšlení, formulování svých vlastních myšlenek na základě zjištěných informací. IT v Občance opět pomůže přinést aktuální dění z probíraných témat, navíc se otevírají možnosti jak tvořit reálné výstupy za pomoci IT (ankety, videa, dokumenty…). A dalo by se asi pokračovat dále a mnoho kolegů by jistě mělo mnohem více a lepších nápadů.
Samotný předmět ICT by měl učit algoritmickému myšlení. Tomu je alespoň podřízen v Británii. Umět problém správně nahlédnout, rozložit, pochopit a pak syntetizovat řešení, je vlastně přesně to co je třeba pro filtrování obsahu webu.
Člověka, který něco takového umí asi těžko vyděsí zpráva o příchodu 20 miliónů uprchlíků, jelikož tuší, že by se 2 České republiky asi jen tak nezvedli a nestěhovali najednou do střední Evropy.
Proboha, jenom ne další samostatné předměty!
„navést je správným směrem“
A vy znáte ten zaručeně správný směr? Takoví už tady byli.
Snad vás uklidním, neznám. A bude jich jistě ještě víc, bohužel.
Pokud se podíváte na odkazované materiály, které sestavil Junák pro své vedoucí, zjistíte, že jde především o metodiky jak děti vést a odpovědi na otázky, které se často objevují. Závěry jsou samozřejmě na učitelích a dětech samotných.
Tak proč o nějakém správném směru píšete? („navést je správným směremů“)
Mimochodem: víte, co mají ty materiály společného?
Nejsme uprchlíci ale otec medvědy je Stran žijící zde uz 25 let. Letos máje dcera nastoupila do první třídy v místě našeho bydliště kde nás nikdo neznal a ve kole je dohromady ve všech třídách 38 žáků. Děti ji přijali normálně, narozdíl od rodičů kteří se na nás dívali skrze prsty. Já sama jsem češka a na dceři je poznat původ jen podle jména. Ale ani ucitele nemaji informace o islamu a nikdo s detmi o necem takovem nehovoril. Nechapou ze si neprejeme aby nase dcera jedla veprove a behala naha po skolni zahrade. Ptaji se nas velmi opatrne a s ostychem. Mozna je to jen muj pocit ale v takto malych skolach se predpoklada ze se jich netykaji cizinci a tak nezjistuji informace.
Děkuji za upřímnou reakci a sdílení osobní zkušenosti. Je to přesně ten moment, kdy je třeba učitelům pomoci a tato pomoc by měla vycházet primárně z MŠMT. Zároveň to vůbec nijak nesnižuje schopnosti a znalosti učitelů. Nikdo nevíme vše a nikdo z nás nemá vše možné zkušenosti.
Dokonce si myslím, že právě malé vesnické školy a školy na malých městech by měly být první, které získají potřebné informace, jelikož asi všichni tušíme jak je z Prahy a Brna všude daleko.
Pokud se domníváte, že učitelé potřebují „metodiku“,aby mohli diskutovat s žáky, tak aby to bylo politicky korektně,znamená to, že o nich přemýšlíte jako o nevzdělaných lidech bez vlastního názoru a bez znalostí historických a geopolitických souvislostí. Připomíná mi to politruky: vždy´t jsme to měli v tý brožuře… Mimochodem, neříká se „správnému“ navádění manipulace a navádění konkretním směrem propaganda?
Dobrý den Paní Šárko, předem se omlouvám za pozdní reakci, způsobenou omezenou aktivitou na Internetu.
Metodika by neměla mít za cíl učit učitele diskutovat, ale spíše jim zprostředkovat relevantní odpovědi na otázky a nastínit metody, jak téma s žáky probrat. Sám jsem si vyzkoušel jednu z aktivit publikovanou Junákem a fungovalo to dobře. Stačilo načíst postup, připravit pomůcky a šlo s asi 20 dětmi jednu hodinu pracovat.
Nechtěl jsem se nijak dotknout historických znalostí a znalostí současných geopolitických souvislostí u učitelů. Jen si myslím, že je u dobré podpůrné organizace zvykem, připravit materiály, které mohou někteří učitele vzít a použít. Jiní je potřebovat nebudou, jelikož jsou sečtělí a sledují aktuální dění. Navíc o něm zvládnou objektivně hovořit a připravit aktivity, které vše vhodně přiblíží dětem.
Poznámku s politrukem ignoruji a slova manipulace (viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Manipulace) a propaganda (viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Propaganda) jsou myslím poměrně jasně definovaná.